Osmoteka (Osmotheque) v Versaillesu je knjižnica parfumov, ki zajema fascinantno zbirko več kot štiri tisočih parfumov. Med njimi je kar osemsto takšnih, ki so izginili iz trgovinskih polic. Cilj osmoteke je prav to – ohraniti izgubljene vonje … Več let sem sanjarila o obisku osmoteke in to poletje so se moje sanje uresničile …
Osmoteka se nahaja v stavbi ISIPCA, najbolj priznane šole za parfumeriste v svetu, ki je “rodila” kar nekaj svetovno znanih “nosov” – med njimi zvezdo nišnih parfumov Francisa Kurkdjiana in Patricio de Nicolai (ki je med drugim predsednica Osmoteke). Na ISIPCI sem si to poletje privoščila fascinantno izobraževanje iz parfumeristike, ki mi je odprlo povsem nov pogled na parfum.
Eno od predavanj na ISIPCI je bila zgodovina parfumeristike z ogledom osmoteke. Šarmantni parfumer in osmotekar Thomas Fontaine nas je popeljal skozi bogato zbirko osmoteških parfumov.
Doživetje je bilo nepopisno! Parfumi, o katerih sem prej samo brala in si domišljala, kako dišijo, so se en za drugim zvrstili pod mojimi nosnicami!
Fougere Royale (1882), Jicky (1889) in L’Origan (1905) so bili prvi parfumi, ki so poleg naravnih eteričnih olj in absolutov vsebovali tudi sintezne spojine. Kako drugačni so bili od današnjih komercialnih parfumov! Unikatni, drzni, dinamični, z zajetnim deležem naravnih materialov …
Prav tako navdihujoče je bilo povonjati originalne verzije parfumov kot sta Guerlainov L’Heure Bleu in Diorissimo … Številne sodobne verzije klasičnih parfumov so doživele “celostno” preobrazbo. Eden od razlogov zanjo je rigorozna zakonodaja, ki je v zadnjih letih na področju dišav naredila pravo čistko. Drugi razlog pa je, da so dražje naravne materiale, ki so bili prisotni v prvotnih verzijah parfumov, nadomestili s cenejšimi in bolj dostopnimi sinteznimi spojinami.
Specialiteta osmoteke je, da poustvarja zgodovinske parfume. Tako smo v sklopu predavanja povonjali Parfum Royal (parfum, ki ga je parfumer Jean Kerleo rekonstruiral po recepturi Plinija Starejšega iz 1. stoletja), Eau de la reine d’Hongrie (rožmarinova vodica madžarske kraljice) in Eau de cologne de Napoleon (kolonjska vodica, ki jo je Napoleon vedno nosil v škornjih in so jo zanj izdelali iz rastlin z otoka St. Helena).
Med približno štiridesetimi parfumi, ki smo jih povonjali, me je najbolj navdušil parfum Joy (1930). Modni oblikovalec Jean Patou je želel razkošen parfum, kot darilo svojim zvestim strankam. Čeprav je bilo to v času gospodarske krize, zaradi katere je Patou izgubil številne stranke, je svojemu parfumeristu Henriju Almerasu naročil, naj v parfumu uporabi najfinejše materiale. Almeras se je obotavljal, a je naredil, kot mu je bilo naročeno. Tako je nastal parfum Joy, najdražji parfum na svetu, ki “vsebuje deset tisoč cvetov jasmina in osemindvajset ducatov vrtničnih cvetov“.
Joy je bil leta 2000 izbran za “parfum stoletja” (Fifi Fragrance Awards) in je drugi najbolje prodajani parfum v zgodovini.
Verjetno ne bo težko ugotoviti, kateri parfum je najbolje prodajani parfum vseh časov. Seveda, Chanel No 5! V čem je skrivnost parfuma, ki že skoraj sto let navdušuje ženske in moške po vsem svetu?
Gabrielle Chanel, revolucionarka v svetu mode, je podobno pot ubrala tudi v parfumih – parfumerju Ernestu Beauxu je naročila, naj naredi parfum, ki bo dišal kot “ženska” in ne kot “postelja, posuta z vrtnicami“. Beaux je cvetnim vonjem (jasmin, vrtnica, ilang ilang) v srednji noti dodal prekomerno količino aldehidov (C10, C11, C12), ki v parfumu ustvarijo svež, kristalno čist, zelen, nekoliko “milnat” vonj. Posebnost tega parfuma je ravno kontrast med cvetnim in aldehidnim vonjem, ki ustvari “abstrakten šopek cvetov“.
Anekdota pravi, da je Ernest Beaux Coco Chanel predstavil dve seriji parfumov: od 1 do 5 ter od 20 do 24. Madame Chanel se je ustavila pri verziji št. 5, po kateri je parfum tudi poimenovala. Menda je bila to “ponesrečena” verzija – Beauxov asistent naj bi po pomoti natehtal dvojno dozo aldehidov.
Chanel No 5 mi ni niti malo všeč – čeprav je starejša verzija bistveno boljša od današnje. Parfum se mi zdi agresiven, enoličen, oster. Preprosto povedano – staromoden. Jasno je, da je bil za ženske leta 1921 prava revolucija, ampak danes ženske ne potrebujemo tako močnih vonjev, da bi opozorile nase.
Obisk osmoteke in raziskovanje zgodovine parfumov mi je pomagalo razumeti evolucijo parfumov. Pojav sinteznih spojin parfumerju, ki je umetnik per excellence, iščoč vedno nove načine ekspresije, omogoči, da slika s širšo paleto barv in kreira abstraktne dišeče portrete.
Žal se je to povsem spremenilo, ko je glavno vlogo v parfumih prevzel marketing – od takrat je kreacija parfuma podrejena enemu in edinemu cilju – čim višjemu zaslužku. Da bi to dosegli, mora parfum ugajati čim večji množici ljudi, stroški materialov pa morajo biti čim nižji. Se vam zdi, da vsi parfumi na trgu dišijo enako in da dišijo “poceni”?
Delo parfumistov je vse prej kot kreativno – navadno delajo zgolj kopije parfumov, ki se dobro prodajajo, pri tem pa so striktno omejeni z “budgetom” za material. Naravna eterična olja in absoluti ter kvalitetne sintezne spojine zaradi visokih cen že na začetku izpadejo.
Vendar se prihodnost parfumov razkriva kot bleščeča. Pravi hit postajajo nišni ali butični parfumi, s katerimi se vračajo naravni materiali, kreativnost, drznost in unikatnost.
Od mojega dne v osmoteki je minil že dober mesec dni in nekateri parfumski lističi, ki sem jih shranila v ovojnicah, so še do danes obdržali vonj. Seveda se je vonj spremenil – zgornje in srednje note so ostale v mojem versajskem stanovanju. 😉
Se vam zdi svet parfumov skrivnosten in mamljiv? Pridružite se nam na našem prvem parfumskem potovanju v Firence!
Odlična vstopna točka v svet parfumeristike je seminar PALETA VONJEV IN KREACIJA PARFUMA, ki sem ga zasnovala na osnovi svojega izobraževanja na ISIPCA.
Morda nekoč skupaj obiščemo Pariz in osmoteko …
INFORMACIJE O OSMOTEKI
Osmothèque, the International Perfume Conservatory and Museum
36 rue du Parc de Clagny
78100 Versailles, France
Tel : 01.39.55.46.99
www.osmotheque.fr
Obisk osmoteke je mogoč le po predhodnem naročilu. Individualno vodstvo je precej drago (okoli 400 € za uro in pol), možni so tudi skupinski ogledi.
Če boste v Parizu, vsekakor obiščite novi muzej parfumov Le Grand Musee du Parfum, ki je odprt za širšo javnost. Vstopnina zanj je “človeških” 14,50 €.
Spostovani,
Prosim ce me redno obvescate o vasih novicah,potovanj,delavnicah…